Spremnost za školu je stanje djeteta u kojem se ono može podvrgnuti procesu
odgoja i obrazovanja na način koji odgovara radu u školi.
Nespremnost za to može biti potpuna ili djelomična, trajna ili ograničena, a
uzrokovana je najčešće oboljenjima, težim oblicima premorenosti, usporenog ili
neadekvatnog sazrijevanja živčanog sistema.
Spremnost za školu širok je pojam, a obuhvaća i pojam zrelosti koji podrazumijeva
takvo stanje djeteta koje mu dopušta da na osnovi razvojnog stupnja svojih
psihofizičkih sposobnosti uspješno djeluje u školskom radu.
Uglavnom se misli da zrelost za školu ovisi o godinama djetetova života što je
regulirano i zakonskim propisima. Naš zakon propisuje da dijete postaje školski
obveznik kad napuni 6 godina života (do 31. ožujka tekuće godine).
Naravno da kronološka dob ne može biti jedini prihvatljivi kriterij zrelosti za školu, već
to mora biti i određeni stupanj djetetove psihofizičke razvijenosti. Sva se djeca ne
razvijaju jednako brzo već među njima postoje velike individualne razlike.
Znanja i vještine koje dijete treba imati razvijene prije polaska u školu obuhvaćaju
grafomotoričke vještine, prostorni odnosi, vremenski odnosi, brojevno poimanje,
boje, govorna zrelost, predčitalačke vještine, koncentracija i emocionalnu i socijalnu
GRAFOMOTORIČKE VJEŠTINE:
-fleksibilnost šake i prstiju, jasna linija, adekvatnog pritiska
-po uzorku povlačiti linije od crte do crte, od točke do točke, ravne, kružne i
valovite linije
-precrtava geometrijske likove: krug, kvadrat, trokut, romb
PROSTORNI ODNOSI:
-razumijevanje prostornih odnosa: gore, dolje, ispred, iza, na, u, ispod, iznad
-usvojena je orijentacija na tijelu (desna/lijeva ruka, desna/lijeva noga, desno/
lijevo oko), u prostoru (što je desno od djeteta, a što lijevo, zna odrediti smjer), na
papiru (što je na desnoj strani papira, a što na lijevoj, sredina papira)
VREMENSKI ODNOSI:
-razumijevanje vremenskih odnosa: prije, poslije, jutro, podne, večer, prije podne,
poslije podne
-poželjno je poznavanje dana u tjednu te godišnjih doba
BROJEVNO POIMANJE:
-brojanje od 1 do 10 te od 10 do 1
-snalaženje u pojmovima: više, manje, oduzmi, dodaj
-uspoređivanje dva skupa (gdje ima više, a gdje manje); dijete zna da se
dodavanjem skup povećava, a oduzimanjem smanjuje
-povezuje brojku uz količinu (npr. broja 5= 5 elemenata)
-mjereći može usporediti koji su predmeti duži, veći, širi
-prepoznaje i imenuje boje: žuta, zelena, crvena, plava, bijela, crna, smeđa
GOVORNA ZRELOST:
-pravilno izgovara sve glasove (dozvoljeno je umekšano izgovaranje nekih
glasova zbog ispadanja mliječnih zubi)
-pravilno se gramatički izražava (koristi množinu, jedninu, zamjenice, govori
pravilno u rodu i padežu), složenim rečenicama
-razumije i slijedi verbalne upute
-zna prepričati kraći događaj ili priču u logičnom slijedu (početak-sredina-kraj)
PREDČITALAČKE VJEŠTINE:
-prepoznaje i imenuje s kojim glasom počinje i s kojim glasom završava riječ
-zna imenovati riječi na zadani glas
-zna prepoznati je li zadani glas na početku riječi, na kraju ili u sredini
-zna rastaviti jednostavne riječi na glasove( npr. NOS- N-O-S)
-od pojedinih glasova zna sastaviti jednostavnu riječ (npr. O-K-O, M-A-M-A)
-prepoznaje simbole nekih slova i brojki
KONCENTRACIJA:
-na zadatku se može zadržati 15-20 minuta, dok trajanje igre može biti i 60 minuta
uz kratke otklone pažnje
EMOCIONALNA I SOCIJALNA ZRELOST:
-može kontrolirati burno izražavanje emocija (ljutnju)
-motivirano je za sudjelovanje u društvenim igrama (memori, čovječe ne ljuti se i
sl.), poštuje pravila igre
-pokazuje interes za igre na papiru, motivirano je za dobar uradak
-može se strpiti i pričekati da zadovolji svoje potrebe
-veseli se uspjehu, podnosi neuspjeh i pokušava ponovno
-samostalno je u brizi za sebe (odijevanje, odlazak na WC, hranjenje)
-surađuje s vršnjacima i dogovorom rješava manje sukobe
-poštuje dogovorena pravila
-otvoreno je i komunikativno i zna se zauzeti za sebe
-koristi se frazama kulturnog ophođenja (pozdrav, molim, hvala, izvoli, oprosti).
Prije upisa u školu obvezan je komisijski pregled u školskom dispanzeru kod
liječnika i u školi kod pedagoga, logopeda i učitelja. Informacije o rasporedu
pregleda i upisa dobivaju se u školi.
Ako komisija utvrdi da dijete s obzirom na psihofizički razvoj nije
spremno za školu, za dobrobit Vašeg djeteta, odgodit će mu se upis u školu za
godinu dana.
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Ukupno: 366124
Ovaj mjesec: 1092
Ovaj tjedan: 4
Danas: 4
Korisni linkovi |
Dnevni tisak |
Informatički časopisi |
Izvor znanja |